Seuraava ralli:
19.1.2019 Säästöpankki Ralli, Iisalmi

Henri Hokkala aloitti juniorisarjan vakuuttavasti

Revontuli-ralli Hankasalmella oli lähes täydellistä Henri Hokkalan näytöstä. Ensimmäisellä erikoiskokeella suonenjokelainen, SM3-luokan kuljettaja Aleksi Korhonen vielä pystyi ajamaan nopeamman ajan kuin Hokkala, mutta sen jälkeen kellään ei ollut nokan koputtamista Hokkalan suoritukseen.

Lomakeskus Revontuli on todella hieno paikka rallin keskuspaikaksi. Hankasalmen UA hoiti hommat mallikkaasti, sää suosi rallihemmoja ja reitti oli mitä mahtavin. Erikoiskokeista Myhinpää, tosin vastakkaiseen suuntaan ajettuna, sekä Hannula ovat vanhoja ”jyskälän” pätkiä, jotka olivat todella kilpailijoille mieleen.
”Otin Myhinpäässä vähän liikaakin ilmaa auton alle, joten ensi viikolla joudutaan tarkistamaan alustaa, sen verran kovasti tömähti maahan”, paljasti rallin voittaja Hokkala.

Ensimmäinen erikoiskoe oli 7,2-kilometrinen ”lämmittely”, kakkosella oli mittaa lähes 19 km, kolmonen 10-kilometrinen, nelonen lähes 15 km ja viimeinen 9,3 kilometriä pitkä. Siirtymät olivat lyhyitä, joten ralli oli oikein hieno.

Aleksi Korhonen oli saanut vierelleen Ralli SM -sarjastakin tutun kovan menijän, kun Veli-Pekka Karttunen oli vaihteeksi konttoripäällikkönä.
”Hyvin tuo Veepee kaikille pätkille löysi, ja kyllähän häneltä vähän tuli apuja muutoinkin”, jutteli Korhonen maalissa.

Korhoselle paras pätkä oli ykkönen, sen jälkeen laihialainen Joonas Lehtola ehti vielä edelle. Kun Lehtola kakkospätkän jälkeen totesi samassa luokassa ajavan Hokkalan vauhdin, alkoi mies keskittyä omaan ajoonsa ja pitämään Korhonen takanaan. Tämä taktiikka onnistuikin. Hokkala nimittäin m”eni muille aivan liian lujaa, eroa Lehtolaan kertyi peräti 41 sekuntia, ja se on paljon se.
”Ekan kerran oikeastaan ajoin uusilla piikkipyörillä. Ekalla pätkällä vähän vielä varmistelin, mutta sen jälkeen lähti kulkemaan hyvin ja keskityin vain välttämään typeriä virheitä”, kertasi silmin nähden tyytyväinen Hokkala maalissa.

Luokittain

SM1- eli Vakio1600-luokassa kolmikko Tuomo Vanhala, Tomi Huttunen ja Santeri Kotamäki piti paikkansa koko kisan ajan. Vanhala ajoi pohjat kahdelle ensimmäiselle ja Huttunen kolmoselle. Jani Ruuskanen oli nopein nelosella ja viitosella, mutta Ruuskanen jäi ykkösellä jo 41,5 ja kakkosella 32,7 sekuntia, joten kärkikolmikon järjestystä hän ei pystynyt horjuttamaan.

SM1-luokan tuloksia:
1. Tuomo Vanhala-Antti Ahonen HyUA/Päij-HUA Ford Fiesta 1.6 39.34,7
2. Tomi Huttunen-Janne Koskinen SLUA/HämUA Suzuki Swift + 22,2
3. Santeri Kotamäki-Nico Valkonen SaaUA/LMM Citroën Xsara VTS + 37,2
4. Teemu Varjo-Jyri Suvanto RaisUA/MynUA Renault Megane + 59,8
5. Sami Vepsä-Jyrki Vepsä RaisUA VW Polo GTI + 1.05,4

SM2-luokassa (N, A ja FIN-R enint. 1400 cc, FIA R1 enint. 1600 cc) ek-ajat menivät todella runsaasti ristiin, ja meni viimeiselle erikoiskokeelle asti ennen kuin luokan voittaja saatiin selville. Vielä ennen viimeistä pätkää näytti siltä, että luokkavoiton vie Janne Immonen. Virtasen Ville kuitenkin yllätti kaikki. Vaikka Virtanen oli viimeisellä vasta kolmas pätkäajoissa, nappasi hän luokkavoiton ennen Janne Immosta 5,2 sekunnin turvin. Immoselle kakkossijakin on loistosuoritus, sillä ”takkiin tuli” monella pätkällä todella reippaasti.

SM2-luokan tuloksia:
1. Ville Virtanen-Emma Virtanen HamUA Suzuki Swift GTI 41.56,3
2. Janne Immonen-Petri Immonen Leppävirta RT VW Polo + 5,2
3. Markus Latvanen-Marko Mäntyniemi PertUA/TTR Nissan Micra Kit Cr + 9,7
4. Riku Rantasalo-Niko Nylund RaisUA VW Polo 16V 1.4 +32,2
5. Petri Oksanen-Urpo Ikonen LohUA/HanUA VW Polo 16V 1.4 + 1.37,1

SM3-luokan (FIA R2 enint. 1600 cc, F enint.1600 cc, FIN-R enint. 1600 cc) Aleksi Korhonen sai kovan vastuksen luokassaan Harri Rutaselta, joka ei luovuttanut missään vaiheessa. Rutanen oli Korhosta perässä ykkösen jälkeen 15,7 sekuntia oltuaan pätkällä vasta seitsemäs.  Televisiohaastattelussa Rutanen paljasti, että auto sammui lähtöviivalle eikä meinannut lähteä käyntiin.

Kakkosella Rutasen kakkossija Korhosen jälkeen 3,5 sekunnin erolla nosti Rutasen kakkoseksi myös kokonaistilanteessa, eroa Korhoseen oli tässä vaiheessa 19,2 sekuntia. Kolmoselle Rutanen täräytti pohjat, ero Korhoseen pieneni 12,3 sekuntiin. Nelosellekin Rutaselle kirjattiin pohjat, nyt Korhonen oli enää seitsemän sekunnin päässä edellä.

Matka ei Rutaselle aivan riittänyt, sillä noin yhdeksän kilometrin viimeisellä pätkällä eroa Korhoseen tuli vain 3,9, joten maalissa kaksikon väliin Korhosen hyväksi jäi vain 3,1 sekuntia.

SM3-luokan tuloksia:
1. Aleksi Korhonen-Veli-Pekka Karttunen SuonUA/AL Kangasniemi Opel Corsa B 37.03,1
2. Harri Rutanen-Mikko Laitinen SaaUA/JyvUA Toyota Starlet + 3,1
3. Toni Tuominen-Jari Kavander LohUA Citroën C2 R2 + 14,6
4. Teemu Kuusinen-Jukka Kivelä ALTI/UuUA Toyota Starlet + 24,3
5. Eetu Myllymäki-Sami Niemelä LaihUA Toyota Starlet + 24,3

SM4-luokka (N, A ja FIN-R yli 1600 cc, Ryhmä F yli 1600 cc, FIA R3 ja R3T) oli odotetusti luokka, josta tuli yleiskilpailun voittaja. Luokassa on runsaimmin myös osanottajia, joten SM-pisteiden lisäksi täältä myös räpsähtää eniten lisäpisteitä lähtijöiden määrästä.

Luokan voittaja Henri Hokkala oli täysin pitelemätön. Joonas Lehtola jäi 41 sekuntia, mutta Lehtola paljasti, että seuraavassa osakisassa Kemissä ero ei olisi näin suuri. Siellä yritetään tosissaan, lupaili Lehtola. Kristian Kärpänen ja Tomi Hämäläinen kävivät tiukan kisan luokan kolmannesta sijasta. Kärpänen suoriutui tästä taistosta voittajana. Eroa Hämäläiseen jäi kymmenisen sekuntia Kärpäsen hyväksi.

SM4-luokan tuloksia:
1. Henri Hokkala-Pekka Kelander ALTI/JyvUA Honda Civic Type  36.16,2
2. Joonas Lehtola-Pekka Lehtola LaihUA Opel Astra GSi 6V + 41,0
3. Kristian Kärpänen-Juha Laaksonen MäntsMK Honda Civic Type R + 1.04,9
4. Tomi Hämäläinen-Kimmo Nevanpää LMM/P-HUA BMW 325i + 1.14,2
5. Risto Lejon-Petri Hanhila AL-Härmä BMW 325i + 1.37,8

SM5-luokassa (FIN-R 4WD) ei ollut kuin yksi osanottaja.  Henri Marjanen-Essi Lindroos JyvUA/HämUA ajoivat Subaru Impreza STi -autollaan tuloksen 42.59,8

Naisten Cup & Nuorten Cup

Naisten Cupissa Sanna-Kaisa Tiilikka meni menojaan Mia Lainpellolta. Ykkösellä vielä ero oli vain 9,5 sekuntia, mutta sen jälkeen ero kasvoi huimasti. Maalissa kaksikolla oli eroa lähes kolme minuuttia.

Naiset, tuloksia:
1. Sanna-Kaisa Tiilikka-Jussi-Pekka Tiilikka EPU Honda Civic Type R 39.36,5
2. Mia Lainpelto-Jukka Kokkonen LievUA Opel Kadett GSi 16V + 2.55,9

Nuorten Cup

Ei ollut ihme, että Arttu Lähdeniemi aloitti jo kolmannen kautensa nuorten luokan voitolla. Kun kaksi vuotta sitten Arttu oli nuorten mestari, mutta viime vuonna avauskisan kaadon takia jäi sarjassa kolmanneksi, ei tälle kaudelle voinut olla muuta tavoitetta kuin ”akka paikattavana”. Lähdeniemi sai Aleksi Röyhkiöstä kovan vastuksen Hankasalmella, ja näin saattaa olla muissakin kauden kisoissa. Lähdeniemelle kirjataan kolmet pohjat ja Röyhkiölle kaksi.

Nuorten luokassa Aleksi Röyhkiö olikin selvä kakkonen koko kisan ajan. Jere Pensas yritti myös olla mukana kärkitaistossa, mutta ykkösen kolmas sija vaihtui kakkosella ulosajoon ja keskeytykseen.

Nuorten luokan kuljettajista vasta kolmatta ralliaan, joista viimeisin päättyi kolmen kilometrin jälkeen keskeytykseen teknisen vian vuoksi, ajava Ajari Piironen ajoi todella hyvän, nousujohteisen kisan. Ykkösellä sijoitus oli vasta 11:s, kakkosella jo 6:s ja kolmosella 4:s. Nelosella Ajari yltyi varsin huimaan vauhtiin, kun onnistui kiilaaman Lähdeniemen ja Röyhkiön väliin kakkoseksi. Eroa Lähdeniemeen jäi kaksi sekuntia, takana Röyhkiö oli 0,4 sekunnin päässä. Kun Piironen oli vielä kolmas viimeisellä, nuorukainen sijoittui tänään viidenneksi. Neljänteen sijaan jäi kolmisen sekuntia matkaa.

Nuorten Cup
Tuloksia:
1. Arttu Lähdeniemi-Aki Suutarinen Punkalaitumen MK/UA Alfa Romeo 147 38.36,5
2. Aleksi Röyhkiö-Kari Kemppinen TamUA/MikUA Renault Clio 1.6 + 2,0
3. Roni Kauppi-Markus Partanen KR-Team/Kemin UA Toyota Yaris + 32,6
4. Juho Koski-Lammi-Heikki Koski-Lammi JaMoKe/UA Renault Clio + 1.11,1
5. Ajari Piironen-Seppo Eteläaho LahUA/RDT Renault Clio 1.6 16V + 1.14,0

Rally Trophy

Luokassa 7 (V1600) ei enää ykköspätkän jälkeen kilpailua kehkeytynyt, sillä luokan kahdesta lähtijästä toinen, Sami Juusonen ajoi ulos kakkosella.

Luokassa 8 (N, A ja FIN-R enintään 1400cc, FIA R1 enintään 1600 cc) voittotaistelu käytiin Pasi Laaksomaan ja Jere Paanasen kesken. Ykkösellä vielä Mikke Yrjölän onnistui kiilaamaan tämän kaksikon väliin, mutta sen jälkeen ei Yrjölä eikä muutkaan.

Laaksomaa johti kakkosen jälkeen 13,2 sekunnilla, mutta kolmosella Paananen latasi 4,2 sekunnin pohjat ennen Kimmo Järvisaloa. Kun vielä Mikke Yrjölä ja Sami Sarjulakin onnistuivat pätkällä Laaksomaata paremmin, oli Paananen kolmannen pätkän jälkeen 2,3 sekunnilla johdossa ennen Laaksomaata.

Nelosella oli jälleen Laaksomaan vuoro olla nopein, Paananen taipui 1,3 sekunnin turvin. Viimeisellä pätkällä lähdettiin sekunnin erolla Laaksomaan hyväksi. Laaksomaan vauhti piti loppuun asti, Paananen kukistui viidellä sekunnin erolla. Kärkikaksikon vauhti oli Revontuli-rallissa muille liikaa. Kimmo Järvisalo oli kolmas, mutta hän hävisi 42,1 sekuntia.

Rally Trophy, tulokset

Luokka 7, lähti 2
1. Jarmo Mäkelä-Tommi Rinne NilUA VW Polo 1.4 47.18,4

Luokka 8, lähti 8
1. Pasi Laaksomaa-Ville Kantoluoto Päij-HUA/LamUA VW Polo 1.4 38.25,4
2. Jere Paananen-Raimo Kovanen KongUA VW Polo + 4,0
3. Kimmo Järvisalo-Mikko Kontulainen PiekUA/AL K:niemi VW Polo 16V + 42,1
4. Mikke Yrjölä-Joel Isaksson RaisUA/MynUA Nissan Micra 1.3 S + 50,0
5. Sami Sarjula-Janne Laine AL K:niemi/ValUA VW Polo + 1.30,6
6. Jani Laaksonen-Tero Keltti MäntsMK VW Polo 1.4 + 2.04,4
7. Juha Karkia-Petri Kivioja OriUA/ValUA VW Polo 1.4 + 2.13,2
8. Asko Laukkanen-Kaisa Littow LakUA VW Polo 16V + 3.23,7

Pistetilanne osakisan 1/5 jälkeen:
(pistelaskussa luokat 1 ja 7 sekä luokat 2 ja 8 yhdistetään)
1. Pasi Laaksomaa (lk 8) Päij-HUA 18,95 pistettä
2. Tuomo Vanhala (lk 1) HyUA 18,82
3. Jere Paananen (lk 8) KongUA 17,89
4. Tomi Huttunen (lk 1) SLUA 17,65
5. Kimmo Järvisalo (lk 8) PiekUA 16,84
6. Santeri Kotamäki (lk 1) SaaUA 16,47

17. Ville Virtanen (lk 2) HamUA 10,53
18. Janne Immonen (lk 2) LvRT 9,47
20. Markus Latvanen (lk 2) PertUA 8,42

27. Jarmo Mäkelä (lk 7) NilUA 4,71

teksti: Kikka Kuosmanen, kuva: Pekka Mäkinen

28.01.2017