Seuraava ralli:
19.1.2019 Säästöpankki Ralli, Iisalmi

Joonas Lehtola ja Harri Rutanen haastajina Kemi Ralliin

Kemissä ajetaan lauantaina 11.2. sarjan toinen osakilpailu, vain kaksi viikkoa Hankasalmella ajetun ensimmäisen osakisan jälkeen. Revontuli-rallissa oli loistavat, talviset olosuhteet ja samaa luvataan Kemi Ralliinkin.

Kilpailijat saavat RSJM-sarjan sääntöjen mukaan käyttää kahdeksan nastarengasta kauden kahden talvirallin aikana. Jos Hankasalmella onnistui renkaitaan säästämään, Kemissä ne voidaan ajaa tältä kaudelta niin sanotusti loppuun.

Hankasalmen kisan voittaja ja ensimmäisen kisan jälkeen pistejohdossa oleva Henri Hokkala paljasti maalihaastattelussa, että ajoi ensimmäistä kertaa uusilla, nastoitetuilla rallirenkailla. Hokkala myönsi, että ensin oli hieman totuteltava pitoon, mutta sitten lähti kulkemaan.

Hankasalmella kisan kakkoseksi ajanut Joonas Lehtola tunnusti tyytyneensä kakkossijasta taistelemiseen, kun Hokkala meni menojaan. Kemi Rallissa Lehtola yrittää vastata Hokkalan vauhtiin.
”Täytyy vain ajaa kovempaa”, Lehtola ensin kuittaa.
”Lähdemme kuitenkin hakemaan varmoja pisteitä. Emme halua jäädä Kemissä pisteittä, joten järkevästi aiomme ajaa”, Lehtola sitten tarkentaa.

Lehtola ei Hankasalmella päässyt nautiskelemaan uusilla renkailla, eikä pääse Kemissäkään.
”Mulla on kaikkiaan kahdeksan käytettyä rallirengasta. Käytin Hankasalmella vain neljää, jotka pysyivät aika hyvässä kunnossa. Hankin Printsportilla pari käytettyä ja loput ovat omia viimevuotisia renkaita. Eiköhän näillä pärjätä”, pohtii Laihialta kotoisin mutta nykyisin Jyväskylässä asuva Lehtola.

”Isä ajoi 80-luvulla rallia ja äiti istui kyydissä, joten verenperintönä taisin tämän ralli-innostuksen saada. Ja lisäpotkua tuli aikanaan, kun Hiltusen Jukka ja Joni Nikko olivat naapureina.”

Lehtolalla on viime vuosina ollut paljon teknisiä ongelmia ralleissa.
”Ajoin 2015 F-cupia, mutta oli liikaa tekniikkaongelmia. Viime vuoden alussa ilmoittauduin yhteen rallisprintiin, mutta moottori räjähti edellisen päivän testeissä. Sitä sitten pienellä budjetilla koko viime vuosi korjattiin. Viime vuonna olin laihialaisen Riku Ristilän kyydissä muutamassa kisassa nuorten luokassa ja ajoin syksyllä itse hänen V1600-Hondallaan Laihian rallisprintin, jossa olin luokan toinen.  Nyt on tarkoitus ajaa RSJM-sarja läpi tänä vuonna.”

”Kolmen joukkoon Kemissäkin luokassa yritän päästä. Kun luokassa on paljon lähtijöitä, kolmannestakin sijasta vielä loksahtaa mukavasti pisteitä.”

Harri Rutanen hakee Kemistä luokkavoittoa

Hankasalmella neljänneksi sijoittunut saarijärveläinen Harri Rutanen ajoi myös käytetyillä renkailla ja aikoo niin tehdä Kemissäkin.
”Ei ole ollut vielä budjettia uusiin renkaisiin. Neljää pyörää käytin Revontuli-rallissa, eikä niitä edes vaihdettu ristiinkään. Yllättävän hyvinä pysyivät. Siirtymilläkin pystyi asfalttiteiltä löytämään sen verran lunta, että renkaat pysyivät kunnossa”, kertasi Rutanen, joka ajoi Hankasalmella vasta elämänsä kolmannen rallin.

”Ykköspätkällä moottori sammui lähdössä, eikä meinannut lähteä millään käyntiin. Siinä varmaan meni 10–15 sekuntia. Kakkoselle tuli silti ihan hyvä aika, vaikka spinnasin ja jouduin peruttelemaan. Kolmonen ja nelonen menivät ihan ok, ja viimeisellä sitten varmistelin maaliin tuloa”, selvitti Rutanen, joka kolmella sekunnilla hävisi luokkavoiton suonenjokelaiselle Aleksi Korhoselle.

Kattohommissa päivätöitään tekevällä Rutasella on myös lähes naapureina kovia menijöitä, kun mm. Nikaran veljekset ja Esa Ruotsalainen kuuluvat ystäväpiiriin. Kemi Ralliin 23-vuotiaalla Rutasella on selvä taktiikka.
”Pelkästään luokkavoittoa lähden hakemaan. Varmaan sitä pääsee samalla sitten yleiskilpailussakin viiden sakkiin.”

teksti: Kikka Kuosmanen, kuvat: Pekka Mäkinen

07.02.2017