Seuraava ralli:
19.1.2019 Säästöpankki Ralli, Iisalmi

Henri Hokkalalle pieni takaisku

Edellisen junioreiden SM-kilpailun Hankasalmella 41 sekunnin erolla Joonas Lehtolaan voittanut Henri Hokkala joutui seuraavassa osakisassa Kemissä toteamaan jo ensimmäisellä erikoiskokeella, että ”se oli nyt tässä”. Yli kuuden minuutin tappiota ei ajeta kokonaan kiinni.  

AKK:n Driver Academyn huippuvalmennustiimiin kuuluva Hokkala myönsi, että sortui Kemi Rallissa pieneen ajovirheeseen. Auto nousi pois puhtaalta ajouralta ja sitten mentiin.
”Pienestä se on joskus kiinni. Auto lähti käsistä penkan päälle ja jäi pohjastaan kiinni. Kun katsojia ei ollut nostamassa, aikaa kului. Kovasti yritettiin kahdestaan autoa hangesta kaivella ja lopulta päästiin jatkamaan matkaa”, kertasi Hokkala tapahtumia.

Hokkala kertoi, että tämän jälkeen oli ajatuksena, että ajetaan hyviä pätkäaikoja ja kerätään kokemuksia. Tiet olivat todella hyviä ja ajaminen maistui. Hokkalan ja kartanlukijan Pekka Kelanderin vastoinkäymiset eivät vielä päättyneet tähän. Erikoiskokeella 2 tuli eteen lisää ongelmia.
”Aika lailla puolivälissä pätkää huomasin, että oikea takarengas oli tyhjä. Taas menetettiin aikaa, kun pitkän matkaa ajettiin tyhjällä renkaalla.”

Noin 12-kilometrisellä kakkospätkällä Hokkala oli vasta 35:s, aikaa kului puolisentoista minuuttia enemmän kuin luokassa saman pohja-ajan ajaneilla Lauri Hiltusella ja Aki Hirviojalla.
”Kyllä me tässä vaiheessa tiedettiin, että peli on menetetty”, myönsi Hokkala, joka kuitenkin ajoi heti kolmosella ja nelosella luokan toiseksi nopeimman pätkäajan. Kolmosella eroa kärkeen jäi 3,1 sekuntia ja nelosella vain 0,9.

Loppujen lopuksi Hokkala oli luokassa 25:s reilut kahdeksan minuuttia voittajalle hävinneenä. Pistetaulukon ykkössija vaihtui Kemissä jaettuun yhdeksänteen sijaan.

Heti Kemi Rallin jälkeen kaksipäiväiselle valmennusleirille lähtenyt Hokkala ei kauaa jäänyt ”tappiotaan” pähkäilemään, sillä ajoleirin ohjelma vei ajatukset ja keskittymisen muihin asioihin.
”Pitkä kausi on tässä vielä edessä. Sarjan loppupisteissä sallitaan yksi ns. nollakisa, joten toivotaan, että se oli nyt tässä.”

”Olen tyytyväinen siihen, että vauhtini on kasvanut koko ajan. Olen yrittänyt haastaa itseäni jatkuvasti ja toivotaan, että jossain vaiheessa olen sitten valmiimpi kovempiin koitoksiin. Se on selvää, että koko ajan pitää tässä touhussa kehittyä.”

RSJM-sarjan talvikisat ovat nyt takana, seuraavat osakisat ajetaan sorapinnalla. Toukokuun viimeisenä viikonloppuna kausi jatkuu Oripäässä, joten vasta kolmen kuukauden päästä taistellaan seuraavan kerran SM-pisteistä.
”Aion tässä tauolla tehdä töitä oikein kunnolla. Treenataan paljon ja pyritään harjoituttamaan autonkäsittelytaitoa”, paljasti Hokkanen.

RSJM4-luokan kolmen kärki:
1. Aki Hirvioja-Heikki Hirvioja YkUA Ford Escort RS 2000 39.53,4
2. Toni Lauronen-Lassi Turunen K-KUA Honda Civic Type R + 10,2
3. Joonas Lehtola-Pekka Lehtola LaihUA Opel Astra GSi 16V + 14,1

teksti: Kikka Kuosmanen
kuva: Pekka Mäkinen

15.02.2017