Seuraava ralli:
19.1.2019 Säästöpankki Ralli, Iisalmi

JT_Motorsportin "junioriosastolla" vaikea alkukausi RSJM-sarjassa

Jan ja Jenna Talso starttasivat syksyisistä suunnitelmista poiketen RSJM-kauteen Citroen C2R2-kilpurilla. Kangasniemi ja Oulu eivät kuitenkaan pistepottia kasvattanut, eikä tuurikaan ollut matkassa.

Talsot olivat alkukaudesta vielä lähdössä kovatasoiseen ”Junnu SM-sarjaan” V1600-luokan Suzukilla, mutta ensimmäisen Citroen kokeilun jälkeen Tammikuussa mieli muuttui. Valitettavasti kulutkin ovat hieman isommat R2-autolla ja tämän johdosta testipäiviä jouduttiin karsimaan pois. ”Iso kiitos Samille (Juusonen) ja muulle perheelle yhteistyökumppaneita unohtamatta tuesta, että päästiin Citroenilla Kangasniemelle” Kuljettajakaksikko Talso & Talso kiittelee.

Kangasniemellä oli jännittävät tunnelmat, kun Jenna starttasi ensimmäiseen ralliinsa kartturina ja Jan vuoden ajotauon jälkeen 4. ralliinsa kuljettajan paikalla. Kilpailu starttasi huonoissa merkeissä, kun yksi renkaista vuoti ilmaa. Tässä samassa hässäkässä jäi ilmanpainemittari ralliautosta. Paineet olivat kaukana käyttöpaineista eikä EK:t 1-3 muutenkaan sujunut aivan toivotulla tavalla ja EK3:n jälkeen huoltoon tultaessa oli mieli mietteliäs.  ”Ajovirheitä tuli toisensa perään ja auto vei välillä miestä. Kynnettiin ojia, sammutettiin auto risteykseen, välillä pumpattiin ihan tolkuttomasti ja happipaikkoja oli aivan riittävästi.” – olivat kuljettajakaksikon kommentit huollossa.

Tiimin yhteisellä päätöksellä siirrettiin tulostavoitteet huollossa jo Oulun kilpailuun ja loput EK:t (4-6) Citroen tuli tasaisesti tietä pitkin vain maalia kohti. Luokkasijoitus 14./18. ei tulostavoitteita täyttänyt ja hampaan koloon jäi paljon. ”V1600 Suzukilla olisi varmasti ajettu kovempaa reitti lävitse, mutta kyllähän aikuiselle miehelle hymy tulee huulille tällaisella R2-autolla ajaessa väkisin vaikka ajaminen ei suju.” Jan tuumasi kisan jälkeen.

Kauden toinen RSJM-sarjan osakilpailu 53. Pohjola Ralli ajettiin 24.2.2018 Oulussa. Kangasniemirallin jälkeen olikin tehty ahkerasti kotiläksyjä vaikka testaamaan ei ollutkaan päästy ja vauhdin toivottiin olevan pikkaisen lähempänä luokan kärkikuljettajia.

Vastoinkäymiset alkoivat kuitenkin jo heti lauantaiaamuna. ”Kovassa pakkasessa ei ”Ranskatar” meinannut lähteä käyntiin millään ja yhdistelmäkin jäi jumiin vielä mökin pihaan. Meinasi tulla kiire katsastukseen/ilmoittautumiseen.” Jan kirosi. Tiimissä ei pitkään nautittu rallista, kun kytkinvaijerin muoviosa katkesi polkimen juuresta jo lähdön ja EK1:n välissä. Päivä olisi ollut liian pitkä ajaa ilman kytkintä, kun uutta vaijeria ei matkassa ollut. ”Ei tätä voi vieläkään uskoa todeksi, että 868km matkoja ja 0 erikoiskoekilometriä pääset ajamaan rallia. Niin huonoa tuuria, että rupeaa jo naurattamaan”. tiimissä todetaan.

Kauaa ei JT_Motorsportilla Pohjolarallia muistella, kun kuluvalla viikolla Citroen on taas iskussa. Kilpailuissa ei ”junioriosastoa” enää talvikaudella nähdä, mutta ainakin yksi asiakastilaisuus on kalenteriin merkitty.

Katseet on kuitenkin jo käännetty kesäkauteen. ”Koitetaan saada pari yhteistyökumppania vielä mukaan projektiin ja tehdään kovasti töitä muutenkin sen eteen, että saataisiin kunnollinen kilpailukalenteri loppuvuodelle ja tärkeitä kilometrejä tulevaisuutta varten. Se mitä ja millä ajetaan on vielä itsestä riippumattomissa käsissä. Toivotaan, että Kouvolassa ollaan viivalla.” Jan päättää keskustelun.

Teksti: JT_Motorsport tiedoitus
Kuva: AKK / Taneli Niinimäki

27.02.2018